Thursday, March 8, 2007

Kurangkan Berat Badan

..hari ni ada staff CIMB bank cakap aku susut cket...kembang sekejap aku..tapi aku rasa sbb dah 3 minggu die tak nampak aku tuu..nasib baik aku tak perasan lama-lama...

...cite psl berat badan ni...aku penah capai 70 kg taun 2005 tau...sebelum kawin 10 taun dulu...aku slim gak 55 kg je...lepas bersalin terus naik 63 kg...maintain beberapa taun..pastu makin naik maksimum sampai 70 kg...

..ramai member terkujat tengok aku...memang 2005 selera makan bertambah..tak tau kenapa. Sebab ramai dah kate aku gumuk..so satu ari aku berazam nak kurangkan ckit demi sedikit....

1. Kurangkan makan...klu dulu pagi nasi lemak, tghari nasi campur, malam nasi campur lagi skrg nasi sekali je..klu x ambik berat pg...tgahri atau mlm mkn nasi le..itu pun kurangkan kuantiti nasi tu....buat pengetahuan korang teramatlah susah pada mulanye....

2. Aku pakai girdle ivy 6(short & long girdle) ni kat Kipmart Tampoi..sebelum tu aku pakai Haliza Misbun punye produk Halle..tp tak berapa ketat..so aku tukar yg ni. Girdle ni boleh adjust ketat die..so bile ketat mkn pun cepat kenyang...so kuantiti mkanan tu kurang le.

Alhamdulillah...di samping azam yg kuat tadi tu ditambah dgn girdle ni...berat bdn aku dr 2006 sampai la ni...maintain 64-65 kg..turun le 5 kg (tak byk manapun tp ade gak hasilnye)....memang susah tau nak turun...tp nak naik senang sgt. Faktor keturunan mungkin gak..sbb ade org kurus makan byk pun still maintain mcm kwn aku si Com CIMB Tampoi tu...maintain mcm masa anak dara wpun anak dah lima...

Aku tak penah pulak try mkn ubat utk kurus..bg aku leceh lah...kdg2 boleh lupe...takut tak consistent...tp girdle ni aku dah pakai setahun...masih ok...so kwn2 boleh cuba lah...(eh kwn aku ade yg gumuk ke)...

1 comment:

hakimhamzah said...

weh berapa lama tak update daa